Vedtægter:
§1 Navn og hjem sted
1.1 Foreningen navn er DEN ALGIERSKE BEGRAVELSESFORENING
1.2 Foreningen hjemsted er Frederiksberg kommune
§2 Formål
2.1 Foreningen formål er:
Støtte medlemmer ved at yde bidrag til begravelsesomkostninger
§3 Kapital
3.1 Foreningen midler fremkommer ved kontingenter og indsamlede bidrag
3.2 Foreningen er en almennyttig. Ikke erhvervsdrivende forening der er stiftet uden grundkapital
§4 Generalforsamlingen
4.1 Den ordinære generalforsamling holdes når det er nødvendigt
4.2 Medlemmer der har betalt kontingent har adgangsret og taleret til generalforsamlingen
4.3 Generalforsamlingen træffer beslutning med simpelt flertal såfremt andet ikke er forskrevet
4.4 Der kan ikke stemmes i henhold til fuldmagt
4.5 Generalforsamlingen er beslutningsdygtig. På et sådant møde kan endelig beslutning træffes uanset antallet af fremmødte. Andre punkter kan behandles på dette møde
4.6 Generalforsamlinger indkaldes med 5 ugers varsel
4.7 Forsalg der ønsker behandlet på generalforsamlingen indsendes til bestyrelsen senest 3 uger før mødet
4.8 På generalforsamlingen behandles følgende:Valg af dirigentBestyrelsens beretning forelægges til godkendelseRegnskabet for det foregående år forelægges til godkendelseIndkomme forslagValg af bestyrelseValg af suppleanterEventuelt
§5 Foreningens medlemmer og deres rettigheder
5.1 Som medlemmer kan optages aliere som er bosat i Danmark og Sverige (Skåne-området) som støtter foreningens formål og som bidrager til foreningens virke gennem en løbende betaling eller ved betaling af et engansbeløb
5.2 Bestyrelsen fastsætter størrelsen af kontigent.
5.3 Alle medlemmer skal godkendes af bestyrelsen. Afslag skal ikke begrundes, men kan indbringes for generalforsamlingen
5.4 Bestyrelsen kan i enkeltsituationer dispensere fra disse bestemmelser
5.5 Oplysninger som bestyrelsen modtager om medlemmer er fortrolige og må ikke gives videre til andre uden skriftlig tilladelse. Undtaget herfra er oplysninger som bestyrelsen efter lovgivningen er pligtig at meddele offentlige myndigheder
5.6 Medlemskabet ophører når der konstateres, at medlemmer – indenhor eller udenfor foreningen – modarbejder foreningen interesser eller formål. Medlemskabet ophører tillige når kontingentet ikke er betalt senest den 31. Januar i kontingentåret
5.7 Såfremt et medlem ikke overholder foreningen fundats eller modarbejder foreningen formål. Beslutter bestyrelsen at den pågældende skal udtræde af foreningen. Eventuelle indsigelser mod beslutningen behandles på førstkommende repræsentantskabsmøde
5.8 Udtræder et medlem af foreningen er der intet krav på tilbagebetaling af betalte kontingenter eller lignende. Sidste betalingsfrist for kontingent er den 31.01 hvert år.
5.9 Medlemmer har ret til begravelseshjælp til transport til Algeriet, De nærmere regler fastsættes af bestyrelsen
5.10 Såfremt et medlem dør i udlandet, er retten til transport til Algeriet betinget af en detaljeret faktura. Faktura må ikke være ældre end 3 måneder. Foreningen betaler dog højest et beløb svarende til en afsendelse fra Danmark.
5.11 Dør et medlem i Algeriet, vil dette medlem have ret til et symbolsk beløb til dækning af omkostningerne i Algeriet. Beløbet bestemmes af foreningens bestyrelse.5.12 Aldersgrænsen for nye medlemmer er 69 år. Alle nye ansøgere over 69 år, accepteres ikke.
5.12: Den Algierske Begravelsesforening (DAB) er en islamisk forening, hvorfor al foreningens arbejde udføres baseret på islamiske principper i samarbejde med Dansk Islamisk Begravelsesfondensstøtteforeni
5.13: Den Algierske Begravelsesforening (DAB) tilbyder kun to muligheder til sine medlemmer. Foreningen kan enten 1) sende den afdøde til begravelse i Algeriet eller 2) begrave den afdøde på muslimske
5.14: I tilfælde af, at et medlem af Den Algierske Begravelsesforening (DAB) fravælger de af punkt 5.13 oplistede muligheder, forbeholder Den Algierske Begravelsesforening (DAB) sig retten til kun at dække de omkostninger, som Dansk Islamisk Begravelsesfondensstøtteforeni
Stk. 2: Såfremt et medlem ikke gør brug af de af punkt 5.13 oplistede muligheder, vil det påhvile de pårørende at betale for omkostningerne i første omgang, hvorefter Den Algierske Begravelsesforening (DAB) vil udbetale det beløb, der almindeligvis kræves af DIBS, til de pårørende.
§6 Bestyrelsen
6.1 Bestyrelsen har til opgave at varetage foreningens interesser bedst muligt herunder at have ansvaret for ledelsen
6.2 Bestyrelsen består af indtil 5 medlemmer og eventuelt indtil 2 suppleanter der kan inviteres til deltage i møderne uden stemmeret
6.3 Halvdelen af bestyrelsens valgte medlemmer afgår hvert fjerde år. Genvalg kan finde sted.
6.4 Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand, kasserer, administrator og suppleant på det første møde i bestyrelsen efter nyvalg
6.5 Foreningen tegnes af hele bestyrelsen, af formanden sammen med et andet medlem eller af 3 andre medlemmer i forening
6.6 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden
6.7 Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen er til stede og enige i mødets afholdelse
6.8 Afgørelser i bestyrelsen træffes med simpelt flertal medmindre afgørelserne vedrører væsentlige beslutninger. Ved stemmelighed er formanden stemme afgørende
6.9 Bestyrelsen kan meddelse prokura og ansætter og afskediger den administrative ledelse
§7 Regnskab og budget
7.1 Foreningens regnskabsår følger kalenderåret. Det reviderede regnskab for det foregående år fremlægges på mødet i generalforsamlingen
7.2 Bestyrelsen påser. At der føres nøjagtigt regnskab, som viser drifts-,anlægs- og etablerings-udgifter samt formuebevægelse
§8 Ændringer af fundats og opløsning
8.1 Ændringer af denne vedtægt kan ske på baggrund af bestyrelsens beslutning
8.2 I tilfælde af foreningens opløsning skal eventuel nettoformue anvendes til beslægtede formål efter bestemmelse af den opløsende generalforsamling.
§9 stiftelsespåtegning
Den 18-10-2003 Undertegnede personer er denne dato enige om at stifte DEN ALGIERSKE BEGRAVELSESFORENING i henhold til ovenstående fundats. Vi er tillige enige om at vi udgør foreningens første bestyrelse og fungerer indtil den ordinære generalforsamling 2008. Vi har konstitueret os som angivet ved hvert navn.
Formand & Administrator – Mohamed Tezkratt
Næsteformand & Kasserer – Abderrazak Berrah
Bestyrelsesmedlem – Makhlouf Naitouslimane
Bestyrelsesmedlem – Layachi Dekkar
Bestyrelsesmedlem – Abdenour Brahimi